Wat komt er voor de woorden?Wat maakt dat we tot spreken komen,wat is de bron van onze uitingen? Toen ik de hele verschillende bijdragen aan dit boek las dacht ik terug aan een gesprek tussen de journalist Wim Kayzer en de Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum in de VPRO-serie Van de Schoonheid en de Troost. Ik ken Nussbaum vanuit haar doorwrochte werk als een wetenschapper pur sang…
Dit boek is geschreven door diverse adviseurs, organisatiecoaches en andere organisatie-ontwikkelaars. Professionals met hele verschillende achtergronden, die één ding gemeen hebben: we zijn niet van het brandjes blussen. Kwaliteit leveren betekent voor ons: bijdragen aan duurzame ontwikkeling van organisaties.
Het boek is ontstaan als een vervolg op Organisatiecoaching in de praktijk; leren verlangen naar de zee…
Misschien is twijfel niet het eerste woord wat in je opkomt als je aan ervaren begeleiders of een krachtige leider denkt. En tegelijk is het bijna ondenkbaar dat iemand áltijd zeker weet wat er moet gebeuren. In dit hoofdstuk neem ik je als lezer mee om de mooie en minder mooie kanten van twijfel te verkennen. Degene die…
Keer op keer ervaar ik het: het is effectief om mijn binnenkant te betrekken bij mijn werk. Dat klinkt vaag, maar gek genoeg is dat het allerminst. Wat ik doe is me focussen op wat ik waarneem in mijn lijf, hoe subtiel ook. Dan zoek ik naar passende woorden die in die situatie kan uiten over mijn gevoel, over waar die aan…
Het middenrif kennen we van de hik: een krampachtige samentrekking van het middenrif, die een plotseling inademing veroorzaakt, wat gepaard gaat met een eigenaardig geluid. Tegen iets aanhikken is een spreekwoord: veel moeite met iets hebben; iets met tegenzin doen. Welke rol speelt…
Mijn mens doet aan iets wat zij coaching met paarden noemt. Als er een sessie aankomt weet ik dat soms al wel een paar dagen van tevoren, maar niet altijd. Een belangrijk signaal voor mij is als ze zoete broodjes gaat bakken met Nutmeg. Nutmeg is de leadmare8, van de kudde waarin ik leef, maar Nutmeg hoort eigenlijk…
Ik had besloten de uitdaging aan te gaan. Een organisatie een stap verder brengen in een veranderende context met een veranderende klantvraag. Daar stond ik dan in mijn eentje. Waar te beginnen? De woorden van het bestuur klonken na in mijn hoofd. ‘Wij hebben geen geduld voor dat gepriegel en gedoe met…
Je kent het wel, dat advies ‘neem het niet persoonlijk’. Juist als je geraakt wordt en je je gevoel laat zien, dan krijg je deze reactie. Of soms nog voordat je ook maar iets hebt gezegd, als een waarschuwing vooraf: ‘wat ik nu zeg, moet je niet persoonlijk nemen hoor’. En dan volgt er een opmerking die je onaangenaam treft…
Het hart centraal. Het is zondag 28 juni. Ik zit op de bank en adem uit. Flashbacks van de afgelopen dagen schieten aan me voorbij. Donderdag bel ik 112 en wordt mijn vader met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hartinfarct. Mijn broer en ik rijden achter de ambulance aan naar het ziekenhuis. Er mag maar…
Normaal ga ik heel anders te werk. Maar mijn contactpersoon bezweert me dat het niet slim is om een mooi voorstel met een nette offerte te maken. Want dan gaat iedereen er hier een plasje overheen doen. En dan wordt het volgens hem niks. Beter kan ik wat meer ‘onder de radar’ blijven, en gewoon samen met…
Ik geloof niet dat er echt een specifiek moment was, eerder een proces van gewaarwording. Of inbeelding. Het zaadje werd al gepland bij mijn eerste baan als adviseur. Net gepromoveerd, klaar om al die organisaties te voeden met verse content, werd me op het hart gedrukt dat inhoud zeker z’n plaats heeft in het vak…
Als er één motto is dat een leidraad voor mijn eigen onderzoeks- en advieswerk vormt, dan is het wel: ‘niet zoals het moet, maar zoals het gaat!’. Inmiddels heb ik, samen met promovendi en MSc-afstudeerders, bij meer dan 135 organisaties in alle soorten en maten, sectoren en branches, onderzoek gedaan over de…
‘Het is nogal chaotisch’, zei één van de eerste lezers. En ze vulde aan met: ‘en dat is troostrijk. Ons vak ís immers vaker chaotisch dan voorspelbaar of geordend’.
In de gesprekken die wij schrijvers tijdens het maken van dit boek regelmatig met elkaar voerden, benadrukten we dat we geen boek met tips, stappen of lessen wilden schrijven. Het moest immers gaan over de