Aan de Vrije Universiteit leid ik twee leergangen over actieonderzoek. Eén voor veranderaars en één voor onderzoekers. Zelf ben ik primair een veranderaar. Betrokkenen helpen te onderzoeken welke hiërarchie zij nodig hebben en welke krachten voor zelforganisatie zij hebben ontwikkeld. Dus ook: hoe werkt de hiërarchie in onszelf; hoe is het gesteld met onze innerlijke zelforganisatie? Hoe we onze binnenkant sturen is voor ons handelen zeker zo belangrijk als goed leiderschap.
Om dat met elkaar te onderzoeken heb ik meegeholpen aan het ontwikkelen van de methode van reflexief-dialogisch onderzoek. Die pas ik zelf ook toe, en maakte zo een verhaal over mijn middenrif en over mijn enkel als partners in het advieswerk.
Ik merk dat door het onderzoeken van eigen ervaring het gevoel van gemak en vertrouwdheid toeneemt. Als je je eigen tegenstrijdigheden meer accepteert voel je je ook veiliger bij het ontvangen van ervaringen en gezichtspunten van anderen.
Reflectie naar jezelf toetrekken. Als begeleider de situatie aanvoelen met alles wat je hebt, je ervaring, je theorie, je lijf. Reflectie als weerspiegeling.
Ik zal enkele momenten vertellen hoe dit in de opdracht en tijdens het schrijven speelde. En dan nodig ik je uit zelf een moment te onderzoeken:
Met als doel beter te kunnen luisteren naar de stemmen van anderen.